Čeština (Česká republika)GermanEnglish (United Kingdom)Polish (Poland)

Links

Kontakty

Server

Alle Texte und Bilder befinden sich im Eigentum der einzelnen Autoren und verboten ist, ohne ihre
Zustimmung in irgendeiner Weise verbreiten oder zu veröffentlichen

jeseniky.org , moravskehory.com , jesenicko.biz , sumpersko.eu optimiert für: 1024x768 und höher, IE 5,0

Copyright Němčík design
2003 - 2008 Alle Rechte vorbehalten

Support: Kraliq 2005

Erstellt in Joomla!

PageRank

Na běžkách hlavním hřebenem Hrubého Jeseníku PDF Drucken E-Mail
Geschrieben von: RMIC Šumperk
WEDNESDAY, 10. FEBRUARY 2021 00:00
Skřítek - Ztrac. kameny - Jelení studánka - Ovčárna - Švýcárna - Červenohorské sedlo - Kouty n/D (31,2 km)

Náročná hřebenová túra s krásnými výhledy. Na celém hřebenovém úseku tyčové značení. Mezi Pecným a Ovčárnou často zledovatělá a zafoukaná stopa. Z Ovčárny až po Kouty nad Desnou strojová úprava stopy a velká frekvence lyžařů. Možnosti občerstvení v chatách Skřítek, Ovčárna, Barborka, Kurzovní, Praděd, Švýcárna, Červenohorské sedlo, Kouty nad Desnou.... Kilometráž :
název rozcestí        -----        m.n.m.      -----      km      -----     značení

Skřítek (motorest, BUS)   ---  867 ---  0   --- zelená pěší značka S
Pod Pradědem                   --- 1410 --- 14 --- červená pěší značka S
Praděd (rozc.)                  --- 1420 --- 14,5 --- červená pěší značka S
Švýcárna (tur.ch.)            --- 1315 --- 17 --- červená pěší značka S
Slatě                                 --- 1299 --- 17,5 --- zelená pěší značka S
Kamzík                             --- 1190 --- 19 --- zelená pěší značka S
Kouty n/D (pošta, BUS)   --- 560 --- 31 --- modrá pěší značka
Kouty n/D (ŽST)              --- 550 --- 31,2

Popis trasy :
Na Skřítek se dostaneme nejlépe autobusem ze Šumperka. U motorestu vystoupíme, přejdeme hlavní silnici a u rozcestníku můžeme nasadit lyže. Prvních 500 metrů je nenáročných, široká lesní cesta s upravovanou stopou. Na rozcestí Nad Skřítkem opustíme strojovou stopu a začneme ostřeji stoupat po širší pěšině. Po půldruhém kilometru dosáhneme rozcestí Pod Ztracenými kameny, kde překřížíme širokou lesní cestu. Opět stoupáme lesem a pasekami (zde se držte vpravo, za mlhy obtížná orientace). U Ztracených kamenů (50m vlevo, výhled) začíná tyčové značení, které nám bude pomáhat v orientaci na hřebenu Jeseníků. Před vrcholem Pec opustíme pásmo lesa a jedeme již výhledovým hlavním hřebenem s porosty kosodřeviny přes Pecný a Břidličnou horu na Jelení studánku. Útočiště zde najdeme v ochranném kamenném přístřešku, který bývá používán i k nouzovému přenocování (pramen bývá v zimě nedostupný pod vrstvou sněhu). Po regeneraci sil traverzujeme jihovýchodní svahy Jeleního hřbetu až k rozcestí Nad Malým kotlem (odbočka k Františkově myslivně). Dále nás čeká krásná hřebenovka s mírným stoupáním (a často zledovatělou, vyfoukanou stopou) přes Velký Máj, Kamzičník na Vysokou holi. Mírným sjezdem dosáhneme horní stanici vleku z Ovčárny (vlevo Petrovy kameny) a sjíždíme okrajem sjezdovky až k chatě Figura (jinou variantou může být sjezd podél tyčového značení, úsek však bývá rozšlapán a zledovatelý). Za točnou autobusu pozvolna stoupáme po široké cestě okolo Ovčárny, stanice Horské služby (pozor při křížení sjezdovky!) až k rozcestí U Barborky (chata Barborka 200m vpravo).

Stoupající široká cesta nás povede okolo Kurzovní chaty (běžecké upravované okruhy), rozcestí Pod Pradědem až na západní hřbet Pradědu, křižovatku Praděd,rozc. (Máme-li dostatek času a sil, máme možnost zdolat nejvyšší vrchol Jeseníků (1491 m)s vysílačem a rozhlednou po široké cestě vpravo 1,2 km).
Upravenou stopou pozvolna sjíždíme k turistické chatě Švýcárna pod vrcholem Malého Děda (pěkné výhledy na horní nádrž VPE Dlouhé stráně). Po doplnění sil pokračujeme na blízké rozcestí Slatě, za kterým nás čeká
prudší sjezd na křižovatku Kamzík ( díky strojové úpravě stopy sjezd poměrně nenáročný). Po široké lesní cestě klesáme na Petrovku, kde ostře zatočíme vpravo na lesní cestu stoupající k rozcestníku Nad Petrovkou
(zprava přichází modrá pěší značka z Kamzíku-zkratka). Po rolbované stopě jedeme za střídavého krátkého mírného stoupání a klesání přes Skalní tabuli a jižních svazích Klínovce, v závěru sjíždíme na Červenohorské sedlo (turistická chata, hotel, BUS). Poslední úsek naši túry bude příjemný rychlejší sjezd Starou cestou (u zastávky autobusu směr Šumperk) přes Koutský žleb na okraj obce Kouty, dále po nesypané místní komunikaci okolo lyžařského areálu Šindelná a chatovou zástavbou k rozcestí Kouty,hotel Musil (sjezd k hlavní silnici bývá posypán!). Zbývající kilometr k nádraží Kouty nad Desnou jdeme po silnici kolem východiště tras Kouty,pošta (alternativou je jízda po svazích vpravo od silnice - odbočka vpravo před sjezdem k silnici). Do Šumperku se vrátíme vlakem nebo autobusem.

Jeseniky: Ubytování v Jeseníkách | Jeseniky.org | Turistika Jeseníky | Lyžařská střediska v Jeseníkách | Počasí Jeseníky | Zajímavosti a novinky z Jeseníků | Live kamery Jeseníky